Menu

Inas har 10 års erfaring med beboerdialog: ”Vi må ikke male renoveringen lyserød”

 For 10 år siden var Inas El-Subaihi selv beboer på en Enemærke & Petersen-renovering – i dag er hun en af vores mest erfarne beboerkoordinatorer og har et skarpt blik for, hvordan en boligrenovering gennemføres mest skånsomt for beboerne. 

I 2009 renoverede Enemærke & Petersen renoverede det almene boligområde Urbanplanen på Amager. Dengang boede Inas El-Subaihi i Urbanplanen – og arbejdede både som freelance tolk for forskellige kunder og som konsulent hos Boligforeningen 3B, der administrerer Urbanplanen. Inas fik til opgave at banke på døre og præsentere beboere for et altanprojekt, der var en del af renoveringen. Hun skabte tillid til beboerne i det udsatte boligområde ved at formidle på både dansk, engelsk og arabisk. Projektet gik så godt, at hun blev anbefalet at søge jobbet som beboerkoordinator hos renoveringens entreprenør Enemærke & Petersen.

I dag står der Urbanplanen, Vapnagaard og Stadionkvarteret m.fl. på Inas El-Subaihi’s CV – alle tre nogle af Danmarks største almen bolig-renoveringer i nyere tid.

Her får du Inas’ bedste råd til beboerdialog under renovering:

Beboerne skal være så godt klædt på som muligt
Det er afgørende, at beboerne får så meget information om byggesagen som muligt før den overhovedet går i gang og undervejs – og informationen skal være så tilgængelig som mulig. Det er min erfaring, at ca. tredive procent af beboerne er godt klædt på. De er mødt op til møder og har læst materiale. Halvfjerds procent har dog ikke forholdt sig til deres renoveringssag, før den går i gang og har ikke lyst til at tænke på det. Denne gruppe får som regel en stor overraskelse, når renoveringen begynder.

Tag fat i beboerdemokratiet – ildsjælene og beboerbladet
Når du skal sørge for at informationen om renovering kommer ud til så mange som muligt, så kan jeg varmt anbefale at etablere en god kontakt med boligområdets ildsjæle – der er frivillige ildsjæle i alle almene boligområder og det er dem, beboerne er trygge ved. De har fingeren på pulsen og dem skal man invitere indenfor til en god snak, for de ved, hvad beboernes bekymringer er og så kan vi tage højde for bekymringerne i vores kommunikation. På Stadionkvarteret har afdelingsbestyrelsen et godt beboerblad – vi tog fat i redaktionen og spurgte om vi måtte skrive indlæg og lave status undervejs i bladet. Alle er meget interesserede i renoveringen og sådan kom vi bredt ud til beboerne.

Etablér et godt samarbejde med varmemestrene
Et boligområdes driftsmestre er en vigtig kilde til information – så få en god relation til dem. Vi oplever nogle gange, at udsatte borgere ikke har lyst til, at vi kommer ind i deres lejlighed, fordi de måske ikke får ryddet op og synes, det er pinligt. Her ved varmemestrene f.eks. ofte på forhånd hvilke beboere, der kan have disse udfordringer og så kan vi besøge dem tidligt og sige: Vi kan godt forstå, du har det sådan og vi kommer ikke for at genere dig, men vil gerne hjælpe. For hvis bare én beboer ikke vil lukke op, kan vi blive nødt til at bremse hele renoveringsprocessen.

Vi må ikke male renoveringen lyserød
Vi skal lave en klar forventningsafstemning om, hvad renoveringen indebærer – og vi må ikke male det lyserødt. Vi skal fortælle det hele og fortælle om den feedback, vi har fået fra beboere på andre renoveringer. Der er bedre, at beboerne bliver positivt overraskede, når processen går i gang, end negativt.  Her på Stadionkvarteret, hvor vi renoverer over 1200 boliger over 6 etaper, har vi rigtigt god erfaring med at dele informationsmøder op i mindre møder. Så mødes vi med beboerne fra en eller to blokke i takt med, at de står overfor deres renovering. På mødet fortæller repræsenter fra Enemærke & Petersen, bygherre og rådgiver og vi fortæller, hvad vi er sat til at udføre.

Opfølgende beboerdialog kan give bedre renovering
Her på Stadionkvarteret er jeg glad for, at vi renoverer i én samlet hovedentreprise men over 6 etaper, for det betyder, at vi kan forbedre løsninger undervejs til gavn for beboerne. Da vi udførte den første etape havde vi en løsning med en håndklædetørrer på et lille badeværelse – feedbacken fra beboerprojektgruppen var at den håndklædetørrer optog for meget plads på badeværelset. Den feedback tog vi med og i etape 2 lavede vi en løsning med gulvvarme i stedet – som beboere og bygherre var rigtigt tilfredse med og som ovenikøbet ikke kostede mere at udføre.

Hurtig og tilgængelig beboerdialog er afgørende
Hvordan gør vi det bedst og nemmest, så beboerne ikke behøver at vente alt for længe? Det er vigtigt at svare på beboerhenvendelser så hurtigt, som det er muligt. For når beboere står med en udfordring i deres hjem, har de brug for hjælp hurtigt.  Derfor skal vi også gøre det nemt for beboere at henvende sig. Vi åbner vores beboerkontor klokken 07.30, så folk kan nå forbi før arbejde. Vi holder også åbent om torsdagen fra kl 16 til 17 samtidigt med driftskontoret – for så kan driftskontoret lige sende beboere med renoveringshenvendelser over til os lige ved siden af, uden at de behøver at vente til dagen efter.

Skriv dig op til vores nyhedsbrev her

Vi sender friske byggenyheder til din inbox én gang om måneden

“Min vigtigste opgave har været at hjælpe beboerne”

“Vi viste tillid ved at give dem nøglerne til skurvognen”

Palle får de unge i job: “Vi skal hjælpe de lidt mere skæve personligheder på vej”

Jobs til arbejdsløse beboere i Rosenhøj