Det er ikke nok at vide, hvordan man støber et fundament eller betjener en minigraver, når man bygger og renoverer skoler. Et skolebyggeri kræver nemlig, at byggeteamet formår at sætte sig ind i skolens behov og elevernes virkelighed i skolegården:
– Det er en vanvittig kompleks opgave at arbejde med renovering og udvidelse af skoler. Der er alt lige fra, at du skal vide, hvordan gashanen skal sidde i fysik til, at du skal forstå nye læringformer og udtænke, hvordan man bedst sikrer, at børnene kan arbejde på skolen, mens du bygger om, siger Berit Thorup.
Berit Thorup, der er partner arkitektfirmaet Nøhr & Sigsgaard, har arbejdet med skoler i mere end 15 år. Udover rollen i Nøhr & Sigsgaard er hun også en del af Enemærke & Petersens strategiske partnerskab ByK med TRUST, der de seneste fire år har bygget og renoveret skoler for Københavns Kommune.
Ifølge Berit Thorup kan man kun skabe vellykket skolebyggeri, hvis man formår at stable et godt samarbejde med skolen på benene:
– Det er sjovt at leve sig ind i hele dynamikken på en skole, men det kræver samtidig, vi er til stede. Samtidig har jeg lært, at man aldrig skal spørge lærere om, “hvad de vil have”. Man skal spørge dem om, hvad de har brug for, hvordan de arbejder, og hvad de gerne vil kunne i de nye bygninger. Det er os, der kan skabe byggeriet, men vi skal inddrage deres inputs i planlægningen og udførslen af byggeriet. Arkitekterne kan ikke skabe en god skole alene. Vi skal bruge hinandens fagligheder.
Børnenes verdens møder arkitekternes tegnebræt
Den opfattelse kan skoleleder på Holbergskolen Sune Schnack Rasmussen nikke genkendende til. Han var med under renoveringen af Holbergskolen, der stod færdig i 2019:
– Vi havde en god oplevelse med, at der blev sammensat en lille gruppe fra skolen bestående af lærere, ledelse og det tekniske personale, som agerede bindeled til byggeledelsen. Det skabte en god forståelse og tillid, og det gjorde, vi kunne tale lige ud af posen, siger Sune Schnack Rasmussen.
Sune Schnack Rasmussen mener især, at dialogen med byggeledelsen skabte værdi, fordi samarbejdet medførte, at flere af lærernes inputs til indretningen af faglokalerne blev tænkt ind i byggeriet:
– Det har været vigtigt, at der var respekt for hinandens ekspertiser, fordi vi alle har forskellige tilgange til byggeriet. Vi ønskede som skole at skabe gode forhold for børnene og læring, og derfor måtte vi forene børnenes og arkitekternes verden. Jeg synes, vi endte med et flot resultat.
En god snak med pedellen
I løbet af ByK med TRUST’s fire leveår har partnerskabet færdigrenoveret 13 københavnske skoler, og i de kommende år vil partnerskabet have klargjort yderligere 11 nye skoler med både nybyg og renovering.
Projektleder Bjarne Mortensen har renoveret skolebyggerier i TRUST i to år. Et af hans bedste råd er at tage en snak med pedellen i ny og næ, fordi det skaber et godt grundlag for samarbejdet:
– Jeg har fået meget ud af at skabe et godt forhold til pedellen på skolen, fordi det er pedellen, der kender børnene, lærerne og byggeriet. På den måde er pedellen blevet et rigtig godt bindeled som ved, hvordan brikkerne skal flyttes rundt, så alle er glade, siger Bjarne Mortensen.
På Holbergskolen var pedellen, som i dag kaldes en teknisk servicemedarbejder, bl.a. med til at vise nye håndværkere rundt på skolen, og samtidig kunne han også benytte sin viden til at tjekke op på håndværkernes arbejde.
Bjarne Mortensen brugte derudover personalets store kendskab til skolen til at planlægge byggeriet bedst muligt efter børnenes skoleskema:
– På Holbergskolen indførte teamet fx spærretid for håndværkerne, hvor der ikke kunne leveres byggemateriale af hensyn til børnenes sikkerhed, når de legede på legepladsen i frikvartererne. Skolebyggeri skal altid være planlagt efter elevernes sikkerhed. Det er enormt vigtigt!
Når børnene tager over
Arkitekt Berit Thorup har med sine mange år inden for skolebyggeri ofte oplevet, at der er stor forskel på, hvad de yngre og ældre lærer ønsker, når skolerne skal fornyes. Derfor er det nødvendigt at bringe alle holdninger og ideer i spil:
– Der er meget forskel på at snakke med en rutineret sløjdlærer, der har stået og savet med børnene i 30 år, og den nye generation af lærere, der har fokus på den moderne skole, hvor sløjd er omdannet til Håndværk og Design. Arkitekturen skal følge med udviklingen i skolesystemet, og det sætter krav til os. Vi skal være fremadskuende, siger Berit Thorup og fortsætter:
– Noget af det vigtigste, vi arbejder med, er at kombinere læringsformer og bygbarhed. Bygningen skal ved brug patinere pænt, så vi har stort fokus på sanser og farver i vores materialevalg. Når vi rykker ud, overtager børnene, og det skal arkitekturen kunne rumme i mange år fremover. Der er rigtig mange lag i det her, og det er også dét, som gør det spændende!
Skriv dig op til vores nyhedsbrev her
Vi sender friske byggenyheder til din inbox én gang om måneden