Menu

Normineret til årets Procespris: ”Det vigtigste redskab til at øge produktiviteten er dialog”

Proceschef Søren Christensen og teamet bag vores produktivitetsscreening er nomineret til Procesprisen 2020. Det er de, fordi de gennem systematiske LEAN-processer og dialog har øget produktiviteten på flere byggesager.

– Jeg kan ikke lide ordet effektivitet. Det skal vi ikke bruge. Jeg stopper resolut mennesker, hvis de siger effektivitet. Vi snakker udelukkende produktivitet med vores modeller, siger proceschef i Enemærke & Petersen, Søren Christensen.

Søren Christensen er manden bag Enemærke & Petersens systematiske LEAN-projekt , hvor han med data og løbende dialog har optimeret produktiviteten på flere byggersager. Netop på grund af projektets håndgribelige løsninger og påviste effekt er Søren Christensen og holdet bag projektet blandt de tre nominerende til året Procespris.

Søren Christensen har især fokuseret på, at byggeledelsen ikke må føle sig tvunget til at indføre forandringerne fra LEAN-projekt. Derfor har han været meget opmærksom på sin egen kommunikation:

– Jeg tænker meget over mit ordvalg, og det er bevidst, vi kalder det produktivitet. Produktivitet er at fjerne spild, og effektivisering er at sætte tempoet op. Vi beder ikke medarbejderne om at påtage sig flere opgaver, og løse dem hurtigere. Vi skal være produktive, men i vores eget tempo, siger Søren Christensen.

Søren Christensen er proceschef i Enemærke & Petersen

Med projektet har han især fundet inspiration til projektet fra industriens processer, hvor man fjerner spild og gør op med silo-tænkning i byggeriet. Samtidig har det været vigtigt for Søren Christensen at fokusere på arbejdskulturen og det gode samarbejde mellem håndværkerne:

– Jeg skal ikke være ham, der bare kommer ud på pladsen for at irettesætte folk. Jeg er meget ydmyg over for det, som byggeledelsen og håndværkerne kan. Jeg skal introducere dem grundigt til projektet, vi skal tage snakken, og jeg skal facilitere de værktøjer, som skal til, for vi bliver mere produktive, siger proceschef Søren Christensen.

Data understøtter dialog

Et af Søren Christensens arbejdsredskaber er at indsamle data ved hjælp af screeninger. Dataene bliver indsamlet på via observationsstudier, hvor han fx kigger på de arbejdsprocesser, som kan optimeres. Dataene benytter LEAN-holdet herefter til at understøtte den dialog, som kan forbedre arbejdsgangen.

– Hvis min data viser, at produktiviteten er lav, og fx 1/3 af tiden går med byggemøder, så understøtter dataene den dialog, som skal tages med ledelsen. Det giver mig en ballast til at tage fat i udfordringerne. Det gør også, at jeg ikke leder i blinde efter de værktøjer eller tiltag, der skal til for at løse problemerne, siger Søren Christensen.

Søren Christensen illustrerer den indsamlede data ved hjælp af figurer og illustrationer

Samtidig er målet med projektet også, at byggeledelsen bliver mere synlige på byggepladsen og bedre til at kommunikere med håndværkerne.

–  Formålet med projektet er at motivere medarbejderne, og her er det vigtigste ordentlig feedback. Vi skal ikke være bange for at dykke ned i de byggesager, der har det skidt. Så skal vi bygge nogle broer, der fører over til løsninger. Det kan være ved hjælpe morgenmøder eller tavlemøder, hvor vi løser tingene, siger Søren Christensen.

Årets Procespris uddeles i november. De tre finalister er Enemærke & Petersen, Lendager Group og Boligselskabet Sjælland.

Skriv dig op til vores nyhedsbrev her

Vi sender friske byggenyheder til din inbox én gang om måneden

Kontakt

Søren Christensen

Proceschef

+45 61938726

sci@eogp.dk