Menu

PensionDanmark kræver samarbejdspartnere, der tør blande sig i hinandens faglighed

Bygherre skal turde at skabe plads til en udvikling, hvor byggebranchen kan bevæge sig væk fra konfliktkulturen. Derfor mener PensionDanmark, at samarbejdskultur i højere grad skal sidestilles med økonomiske incitamenter.

Der var varm kaffe på kanden og wienerbrød på bordet, da Bedre Byggeprocesser inviterede bygherre PensionDanmark og samarbejdsparterne fra arkitektvirksomheden Vandkunsten, ingeniøren Midtconsult samt entreprenøren Enemærke & Petersen til evaluering af nybyggeriet Skibet på Køge Kyst.

Målet med evalueringen var at samle de vigtigste erfaringer fra byggeriet, så teamet i fællesskab kunne få sat ord på succeserne og de udfordringer, der opstod undervejs i processen. Netop vidensdeling og evaluering har været vigtig for PensionDanmark, fordi de som bygherre ønsker at gøre op med den konfliktkultur, der alt for ofte dominerer branchen.

Christian Olson

Christian E. Olsson er projektudviklingsdirektør i PensionDanmark

Derfor har PensionDanmark sat en målsætning om, at de fremadrettet skal tage aktiv del i at ændre adfærden i branchen. Det fortælle projektudviklingsdirektør i PensionDanmark, Christian E. Olsson:

– Der findes forskellige slags bygherre. Nogen er mere overordnede i deres tilgang til byggeriet, men vi vil gerne være med helt nede i detaljerne, og derfor er erfaringsopsamlingen, som den vi har her, i tråd med det, vi gerne vil som bygherre. Vi vil gerne være banebrydende, vi vil være med til at rykke til tingene, og vi vil tilskynde fremgangen, siger Christian E. Olsson.

Skibet består af 80 nye arkitekttegnede og bæredygtighedscertificerede boliger med udsigt til Køgt Bugt. Byggeriet omfatter 7200 m2 og stod færdigt i foråret 2020.

Køge Kyst

Fra venstre: Evalueringsteamet består af repræsentanter fra Vandkunsten, Bedre Byggeprocesser, PensionDanmark, Enemærke & Petersen samt Midtconsult

En bygherre, der tager del i processen

Under evalueringsmødet påpegede parterne bl.a., at uoverensstemmelserne opstår, ”når ingeniøren befinder sig i kælderen, mens arkitekten står på taget”. Derfor tog parterne fat i de uforløste konflikter, der udfordrede samarbejdet undervejs, så teamet kan lære af fejlene. Netop den udvikling er vigtigt for PensionDanmark, fordi de ønsker at facilitere processer, hvor parterne bliver bedre til at tage dialogen og lytte til hinanden, når byggeriet ikke kører som forventet:

– Vi skal ikke begå de samme fejl igen og igen. Vi vil være en aktiv bygherre, der tager del i processen, og vi vil ikke bare være dem, der kommer og henter nøglen, når byggeriet står færdigt. Vi vil derimod være teknisk engageret og procesorienteret. Vi skal tilskynde processerne og give det tid, så vi ikke stresser dem igennem. Det kommer der ikke særlig meget godt ud af, siger projektudviklingsdirektør Christian E. Olsson.

Derfor er det også vigtigt for PensionDanmark at vælge de rigtige samarbejdspartnere, der forstår at agere efter deres behov:

– Jeg går op i at opbygge relationer, og dem, der ikke er interesseret i det, går jeg en stor bue uden om. Vi skal sørger for at skabe et åbent rum, hvor parterne stoler på hinanden. Det synes jeg, at Enemærke & Petersen er fantastiske til. Et ord er et ord, og tingene behøver ikke være supersmarte. Byggeriet skal foregå på ordentlig vis.

At forstå hinandens udgangspunkter

For at understøtte byggeprocessen har samarbejdsparterne haft i omegnen af 35 byggemøder, hvor bl.a. besigtigelse har været en fast del af proceduren, så PensionDanmark selv kunne gå i dialog med håndværkerne. Christian E. Olsson påpeger, at den form for byggeproces kræver byggefolk, som tør at gå ind i et samarbejde med åbent sind:

– Teamet skal være parat til at være en del af den slags processer, hvor man blander sig i hinandens faglighed. Alt andet er ulogisk, og det skal arkitekten såvel som ingeniør og entreprenør godkende. For os som bygherre er det allervigtigste jo, at når vi bruger flere år på et byggeri, så skal vi også være tilfredse med investeringerne. Derfor er det vigtigt, at vi forstår hinandens udgangspunkter, siger Christian E. Olsson.

Evaluering Køge Kyst Bedre Byggeprocesser

Bedre Byggeprocesser faciliterede opsamlingsmødet i skurvognen på Køge Kyst

PensionDanmark ønsker samtidig også, at fremtidige samarbejdspartnere forstår at tilpasse sig den åbne og dialogbaserede tilgang til byggeriets processer, både før og efter første spadestik:

– Når jeg ser overordnet på det, så er et professionelt samarbejde vigtigt. Det kræver folk, der har samme mind-set. Hvis du er meget entreprenant, så dur det ikke, for det er vigtigt at kunne samarbejde. Åbenhed er vigtig. Det skal ikke kun være økonomi, der skal tælle, for stemningen skal være god, og vi skal skabe et godt arbejdsmiljø for alle, siger Christian E. Olsson.

Skriv dig op til vores nyhedsbrev her

Vi sender friske byggenyheder til din inbox én gang om måneden