Menu

6. februar 2018

Enemærke & Petersen fik aha-oplevelse – og sparede 1 mio. kr

Enemærke & Petersens ambition er at blive byggebranchens mest produktive entreprenør inden 2020. Det mål har ansporet virksomheden til at søge inspiration i en helt anden branche.


”Vi videofilmede byggefabrikkens store produktionsmaskine i løbet af en almindelig dag. Og fandt ud af, at maskinen faktisk stod stille meget af tiden.” Sådan fortæller Søren Christensen, proceschef i Enemærke & Petersen, om en af de mange aha-oplevelser, der er opstået undervejs i virksomhedens nyeste LEAN-optimeringsprojekt. Et projekt som indtil videre har sparet Enemærke & Petersen 1 million kroner.

Kiggede mod andre brancher
”Tesen var, at vi i byggebranchen kan blive mere produktive og at vi med god effekt kan skele til andre brancher – derfor vendte vi blikket mod de produktivitetsværktøjer industrien bruger.” Siger Søren Christensen om optimeringsprojektet. For at nå virksomhedens mål om at blive den mest produktive entreprenør teamede Enemærke & Petersens medarbejdere op med forretningsudviklingskonsulenterne fra 4IMPROVE. ”Vi startede ud med at anvende værktøjerne på vores byggefabrik i Glostrup, da præfabrikationen her er den del af vores produktion, som minder mest om industrien”

Ny rolle til truckføreren
Det var her videooptagelserne af produktionsmaskinen kom ind i billedet, afslører Søren Christensen:
”Sammen med medarbejderne på fabrikken kiggede vi på optagelserne af maskinen og så, at hvis vi ændrede operatørens og truckførerens roller, ville maskinen kunne forarbejde materialer hele tiden. Tidligere skulle operatøren ud og lede efter materialerne på lageret, pakke dem og selv transportere dem ind til maskinen. Nu blev vores truckfører ”skaffer” og henter materialerne, mens operatøren arbejder på maskinen uden afbrydelser – og er langt mere produktiv.”

Analyse af hele fabrikken
Men det var ikke kun maskinernes produktivitet, der blev undersøgt. Pilotprojektet på byggefabrikken indebar dybdegående analyser af hele fabriksproduktionen, indkøb, ledelse og kunder. Og herefter blev der bl.a. ryddet grundigt op, solgt ud af overskudsmaterialer og opsagt lejemål. Samtidig blev der kigget på organiseringen af hverdagens arbejde og bl.a. indført morgentavlemøder, hvor dagens arbejde blev gennemgået.

Projektet stopper ikke her
”I dag har vi sparet over 1 million kroner igennem projektet og som en stor bonus opnået et bedre samarbejde mellem faggrupperne på fabrikken” siger Søren Christensen som også kan fortælle, at projektet ikke stopper her: ”Nu er vi gået i gang med anden del af projektet, hvor vi undersøger, hvordan vi kan optimere ude på vores byggepladser.”

Skriv dig op til vores nyhedsbrev her

Vi sender friske byggenyheder til din inbox én gang om måneden

Digitale værktøjer gav løsning på vanskelig konstruktion

Få historien her

Privat: Idéen om et lille værksted blev til en stor byggefabrik

Læs mere her

TRUST-partnerskabet viste sit værd på renoveringen af Bispebjerg Skole

Få historien her