Skolen er et fulddækkende skoletilbud for elever på 0.-10. klassetrin, fordelt på ca.15 børnegrupper af 6-10 elever. De nye faciliteter er etableret som et differentieret miljø, der integrerer og møder specialskoleelevernes meget forskellige behov.
Kompleks renoveringsopgave
Renoveringsopgaven har været særdeles kompleks, da bygningerne har været renoveret og ombygget flere gange, og det har gjort det kompliceret at tilgå opgaverne fra forskellige tidsperioder. Ligeledes har det været svært rent statisk at finde plads til nye føringer og til disponering af nye store åbninger. For at sikre konstruktioner måtte vi støbe beton uden på eksisterende kampesten-fundamenter. Hertil var der udfordringer med for højt grundvand, og derfor blev et dræningsprojekt gennemført.
Balance mellem afskærmning og deltagelse i fællesskabet
På specialskolen har det været vigtigt at skabe fysiske rammer, der tilbyder eleverne en balance mellem afskærmning og deltagelse i fællesskabet. Et væsentligt parameter ligger derfor i overgangene og fleksibiliteten mellem fællesskaber i forskellige skalaer; fra behovet for at være helt alene, til behovet for samvær med en kammerat og for deltagelse i gruppe og fællesskaber. Der er skabt tydelige grænser, der ikke er for svære at overskride for eleverne. Ved at udvikle en logik, som er forståelig for den enkelte elev, tilbyder arkitekturen fleksible muligheder for fordybelse, isolation og samvær og skaber optimale rammer for sårbare elever.
Fakta:
Bygherre: Byggeri København
Arkitekt: Sweco Architects og Nøhr & Sigsgaard
Ingeniør: Dominia og Norconsult
Entrepriseform: Totalentreprise
Kontraktsum: Kr. 145 mio.
Udførelse: 2021 – 2023
Fotos taget af Fotograf Laura Stamer.